ساحت های تعلیم و تربیت مبتنی بر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران که در کتب درسی دنبال می شود شامل:
- ساحت تربیتی اعتقادی ، عبادی و اخلاقی
- ساحت تربیت اقتصادی و حرفه ای
- ساحت تربیت علمی و فناوری
- ساحت تربیت اجتماعی و سیاسی
- ساحت تربیت زیستی و بدنی
- ساحت تربیت زیبایی شناختی و هنری است؛ این ساحت ها در دوره ابتدایی، نود و چهار هدف تربیتی را دنبال می کنند.
خاستگاه شکل گیری ادبستان نجم الدین از سوی موسس ادبستان سرکار خانم شجاعی نسب در سال 1393 مبتنی بر این دغدغه بود که چگونه می توان به اهداف فوق از طریق آموزه های علامه حسن زاده آملی(ره) نائل آمد. در این راستا با بهره گیری از نظرات استاد صمدی آملی(حفظه الله) و استفاده از راهکارهای ارائه شده از سوی ایشان در جلسات متعدد، تلاش شد تا آموزه های بزرگسالانه این مباحث به زبان کودک درآید و قالب فهم کودک را به خود بگیرد و فعالیت هایی مبتنی بر آن طراحی شود. آموزه هایی چون:
- توجه به اقتضائات روند طبیعی رشد در کودکی
- متناسب سازی آموزش با مراحل سیر نفس انسانی به ویژه در دوران کودکی
- اهمیت ارتباط کودک با طبیعت
- توجه به تاثیر پذیری نفس انسان از مربی
- اهمیت تعادل مزاج جسمانی و روحانی کودک
- توجه به تاثیر متقابل نفس و بدن از جمله مواردی است که مبتنی بر آرای علامه حسن زاده آملی(ره) بایستی در آموزش کودک به آن توجه نمود.
لذا تلاش شده است تا آموزه های فوق در فعالیت های آموزشی از جمله:
- فضا سازی آموزشی
- استفاده از نیروی انسانی متناسب با دیدگاه ادبستان
- محتواسازی مرتبط
- بهره مندی از تجربیات صاحب نظران تربیتی، برای رسیدن به اهداف مربوطه مد نظر قرار گیرد.
این فعالیت ها از طریق برنامه های زیر در حال عملیاتی کردن می باشد:
- شبیه سازی فضای مدرسه به خانه به منظور انس با محیط آموزشی،
- تلاش در جهت مراقبت از تعادل مزاج جسمانی- روحانی کودک مبتنی بر قواهای ظاهری و باطنی وی، با استفاده از:
- الحان زیبا برای قوه شنوایی
- تصاویر چشم نواز زیبا برای قوه بینایی
- رایحه های طبیعی برای قوه بویایی
- نزدیک شدن به زندگی طبیعی برای حفظ تعادل مزاج انسانی
- توجه به ساحت زیستی و سلامت کودک از جمله ساعت خواب و خوراک و تفریح و بهداشت
- استفاده از داستان برای انتقال آموزه های تربیتی( با توجه به اینکه کودک در مرتبه خیال است)
- برگزاری دوره های ضمن خدمت برای همسویی معلمان با اهداف ادبستان